מה קרה מאחורי הקלעים של טקס גלובוס הזהב 2021?



מה היה שם דווקא השנה שעורר את הביקורת הציבורית על מארגני הטקס? למי הופנו החיצים ואילו הישגים בכל זאת נרשמו בלילה הווירטואלי ביותר בתולדות הטקס?

 

ובכן, נתחיל מהרקע:
טקס גלובוס הזהב המתקיים זו השנה ה – 78 במספר מאורגן על ידי תא הכתבים הזרים בהוליווד = Hollywood Foreign Press Association  ובקיצור: HFPA.
זהו, למעשה, ארגון ללא מטרות רווח של עיתונאים וצלמים שנוסד עוד בשנת 1943 שמטרתו העיקרית היא לדווח על תעשיית הבידור האמריקנית באמצעי המדיה השונים.
בארגון חברים כ – 100 חברים מ- 55 מדינות – הזוכים לחשיפה של מעל ל – 300 מיליון קוראים ועוקבים בכל המדיה.
ו… הארגון מוכר דווקא הודות לטקס פרסי גלובוס הזהב המתקיים כבר מ – 1944.

 

במהלך השנים, תפס הטקס תאוצה ומאחר והוא מתקיים – בימים כתיקונם – במהלך חודש ינואר, הוא הפך להיות יריית הפתיחה של מה שנקרא: "עונת הפרסים והטקסים" ולא פעם סוג של מנבא לקראת טקס האוסקר המתקיים כחודשיים אחריו.

 

ההבדלים העיקריים בינו לבין טקס האוסקר:

 

טקס גלובוס הזהב מעניק פרסים הן לתחום הקולנוע והן לתחום הטלויזיה
טקס האוסקר מעניק את פרסיו רק לתחום הקולנוע.

 

בטקס גלובוס הזהב יש מעט קטגוריות באופן יחסי. "קטגוריות עיקריות"
בטקס האוסקר מוענקים פרסי קולנוע ב – 24 קטגוריות כיום. בשל ריבוי הקטגוריות שהיה בעבר והביא לאורך טקס מתיש, הופרדו 6 קטגוריות לשני טקסים נפרדים (טכני והוקרתי הנערכים לפני טקס האוסקר הגדול).

 

מי שבוחרים את המועמדים והזוכים בטקס גלובוס הזהב הם עיתונאים ואנשי תקשורת.
מי שבוחרים את המועמדים ומצביעים לזוכים בטקס האוסקר הם חברי האקדמיה האמריקנית לקולנוע, קרי: אנשים מתוך התעשייה העוסקים או עסקו בה בעברם.

 

מספר החברים בתא הכתבים הזרים הוא כ – 100
מספר חברי האקדמיה הבוחרים באוסקר הוא כ – 6,000.

 

אווירה – בימים כתיקונם ישובים המשתתפים סביב שולחנות במלון 'בברלי הילטון' בלוס אנג'לס
בטקס האוסקר מתנהל הטקס באולם הדולבי בלוס אנג'לס.

 

הטענות כלפי מארגני הטקס השנה:

 

  • תחקיר קצר העלה בחכתו כי בין שורותיו אין "שחורים".
    ובכן, אם הכוונה לאפרו אמריקנים – הרי שזהו תא כתבים זרים אז??? בין שורותיו כן נמנים נציגים מגזעים, אומות וצבעים שונים – באופן טבעי – כמי שמיוצגים מ – 55 מדינות.
    בכל מקרה, הוטחה ביקורת על עניין זה בדיוק גם בעיתונים וגם ממנחות הטקס וחלק ממשתתפיו.
    ומה עשו בתא הכתבים הזרים?
    נהגו הפעם בצעד תקדימי והעלו לבמה 3 נציגים – מגרמניה, הודו וטורקיה (אפרופו גיוון) – שהצהירו והבטיחו כי יחולו שינויים בנושא.
    למה תקדימי? משום שעד כה תמיד היה עולה יו"ר תא הכתבים מידי שנה לברך ולעדכן על פעילות השנה החולפת ו/או לעסוק בסוגיה עולמית המעסיקה את כולם.כמובן שלקהל יש זיכרון קצר ולא מספיק מידע כדי לשים דברים בפרופורציות!
  • מילא בשורותיו, אך הייתה טענה חמורה מזו מלא מעט אנשים בתעשייה שבין המועמדים לא נכללו מספיק שחורים או שחקנים ראויים אחרים – לפחות כמועמדים, דוגמת: מיקיילה קול – מהסדרה "להרוס אותך" שכיכבה בדירוגים שסיכמו את 2020, ג'ונתן מייג'ורס מ"ארץ לאבקראפט" או מריאל הלר הנהדרת מ"גמביט המלכה" או פול מסקל מ"אנשים נורמלים".אכן תמוה – בוודאי לאור הטענה הבאה ש:
  • קיימים חברים בתא הכתבים הזרים המקבלים באופן קבוע גישה בלעדית לכוכבים הוליוודיים ומוזמנים לאירועים במקומות אטרקטיביים או אפילו מוצע להם ללון במלונות דה לוקס.
    ואז, ככל שמתקרב המועד המיוחל של בחירות המועמדים או אפילו הטקס עצמו, חברות ההפקה ו/או האולפנים של הסרטים והסדרות – היכולים להרשות לעצם מסע שיווקי ענף, מחלקים להם מתנות, ארוחות ערב וכו'.
    השנה הייתה אף סברה ספציפית לגבי הסדרה, "אמילי בפאריז" שהיו רבים שתהו כיצד קיבלה בכלל מועמדויות בעוד אחרות בכלל לא נלקחו בחשבון. עולה כי 30 עיתונאים חברי תא הכתבים הוזמנו לסט על חשבון אולפני פארמונט – מי שנמנו בין מפיקי הסדרה בטרם עברה לנטפליקס, שהו 2 לילות במלון יוקרתי בפריז ודאגו להם ל'גוד טיים' בעיר האורות. מנגד, היו שצוטטו כי כל הסיפור סביב מקרה זה, היווה פגיעה קשה במהימנות של מקבלי ההחלטות בטקס.

 

 

ברור שדברים מסוג זה אינם תקינים אך רק נציין שזהו דרכו של עולם ודברים מסוג זה נעשים גם סביב סרטים ולפני טקס גדול אחר… תלוי כמה כסף יש לך "לשמן" את מי שצריך. אז אם להוקיע, בוא נראה מי מוכן כאן ל"ניקוי אורוות" אמיתי. בטוחה שזה לא יתאים לרבים, אגב.

 

 

כתוצאה מכל האמור לעיל, היו מי שהרחיקו לכת וקראו אפילו להחרים את הארגון והטקס, אך בוא נודה באמת: כמה כוכבים שהטקס כן יקר לליבם באמת היו מוכנים לוותר גם עליו? תתפלאו מהתשובה האפשרית והמספרים.

 

 

ורגע לפני סיכום, אציין גם כמה דברים מבורכים שקרו בטקס זה, ואלו מגיעים מהגזרה הנשית בעיקר:

 

 

השנה זו הפעם הראשונה שבקטגוריית הבימוי היו מועמדות 3 נשים !!!
מתוכן אף זכתה אחת מהן – קלואי ז'או על סרטה, "נומאדלנד".
המדובר בבימאית ילידת סין שהתחנכה בלונדון ועברה לארה"ב – שם היא עושה חיל. הסרט עליו זכתה בפרס הוא סרטה העלילתי השלישי והרביעי (שצפוי להיות להיט כי הוא סרט גיבורי על של מארוול) כבר מצטלם.
השמחה בעולם האסיאתי הבוקר הייתה גדולה ובסין נצפו 'דמעות של שמחה' על ההישג החשוב מבחינתם.
להזכירכם, הפעם היחידה והראשונה שאישה זכתה בפרס הבימוי בטקס גלובוס הזהב הייתה בשנת 1984. הייתה זו ברברה סטרייסנד על סרטה, "ינטל".

 

 

 

אז כן. בוודאי שצריך לכלול יותר נשים בקטגוריה זו אך יש לזכור כי לשם כך צריכות להיות גם יותר נשים שתעסוקנה במלאכה.
הו אז שבהחלט תיכללנה. לפחות כמועמדות ואני בטוחה שתהיינה (וגם היו בעבר) שראויות לזכייה. יש נשים מוכשרות רבות שבין יכולותיהן קיים כל הדרוש להצטיין ולקבל הכרה על כך.

 

 

 

לסיכום,
תא הכתבים הזרים בהוליווד זקוק לרענון ורה-אורגניזציה, אם לשפוט את כל האמור לעיל אך כמו כל מהפיכה ושינוי גדול, זהו תהליך ותהליכים לוקחים זמן ועדיף שייעשו בחכמה ועם שיתוף של האנשים הנכונים.

 

 

אפשר רק לקוות שכך יהיה תוך לקיחה בחשבון של כל מה שיש לתת עליו את הדעת בדרך – מבלי בעיות זיכרון…