פסטיבל הסרטים חיפה 2022 מתקרב…



פסטיבל הסרטים הבינלאומי של חיפה ייפתח בחוה"מ סוכות בפעם ה – 38 ויעניק לבאיו 10 ימים גדושים בכל טוב קולנועי מהעולם כולו עם תוכניות מיוחדות, בכורות, תחרויות, קלאסיקות, סרטים זוכי פסטיבלים, תכנים לכל הגילאים, אורחי תעשייה וספיישלים.

 

 חוה"מ סוכות 8-17 באוקטובר 2022

 

פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה המופק ע"י אתו"ס – החברה לאמנות תרבות וספורט חיפה, מתקיים בתמיכת המועצה הישראלית לקולנוע – משרד התרבות והספורט, משרד התיירות, המשרד לשיתוף פעולה אזורי ועיריית חיפה.
מנהלו האומנותי הוא: ירון שמיר ונשיאת הכבוד שלו היא פנינה בלייר האגדתית.

 

מה בתוכנית?

** סרטיהם החדשים של פול שרדר, קיריל סרברניקוב, אלכסנדר סוקורוב, סטיבן פרירס, אורסולה מאייר, לוקאס דונט, מרק קזינס, פאולו טביאני, פרנסואה אוזון, דריו ארג'נטו וכריסטיאן מונג'יו יוקרנו בפסטיבל הסרטים לצד רסטורציות מרהיבות של אנגלופולוס, קורסאווה ופסבינדר.

 

** מבחר חסר תקדים של קולנוע ממדינות האזור כולל: מצרים, איראן, טוניס ומבט מקרוב אל הקולנוע המרוקני בפסטיבל, שיכלול מפגש עם יצירתו וסרטיו של בכיר יוצרי הקולנוע במרוקו, נביל עיוש – אורח הפסטיבל ומשלחת של יוצרות מרוקניות וותיקות וצעירות שתצגנה את יצירותיהן ותיפגשנה עם הקהל, ביניהן: מרים טוזאני שתציג את סרטה החדש "הכפתן הכחול" – זוכה פרס הביקורת הבינלאומית בפסטיבל קאן.

 

** כבר בטקס הפתיחה יוענק פרס מפעל חיים יוענק לשחקן ולבמאי, מכרם ח'ורי, מבכירי השחקנים בישראל, חתן פרס ישראל לתיאטרון וזוכה פרס אופיר לשחקן הטוב ביותר.
ח'ורי נולד בירושלים, למד תיאטרון בלונדון ועם חזרתו לארץ הצטרף לתיאטרון חיפה לתקופה של 20 שנה. הפך לשחקן עצמאי בתיאטראות שונים העובד בשלוש שפות – עברית, ערבית ואנגלית. הוא גילם עשרות תפקידים בולטים בקולנוע בסרטים כמו: "הבן של אלוהים", "מישל עזרא ספרא ובניו", "הכלה הסורית" ). במסגרת הפסטיבל יוקרן הסרט בכיכובו, "הנער מגן עדן" – זוכה פרס התסריט בפסטיבל קאן 2022 .

 

ולסרטים הבולטים:

 

סרט הפתיחה –
יגיע לחיפה היישר מפסטיבל ונציה: "אל תדאגי יקירתי" (Don't Worry Darling) – סרטה המדובר, המבריק והנועז של אוליביה וויילד, בכיכובה ולצידה: הארי סטיילס ("דנקרק"), פלורנס פיו ("נשים קטנות", "האלמנה השחורה"), ג'מה צ'אן ("עשיר בהפתעה") וכריס פיין ("סטארטרק", "וונדר-וומן") .
מותחן פסיכולוגי מרהיב, מטריד ומעורר מחשבה המספר את סיפורם של אליס ובעלה, ג'ק, הגרים בעיירה מושלמת ומסוגננת – בה הגברים עובדים באתר ניסויים מסתורי והנשים הן עקרות בית יפהפיות הנהנות מחיי שפע ושגרה משכרת. מתחת לפני השטח, משהו הרבה יותר אפל מסתתר מאחורי החזות האטרקטיבית של העיירה. אליס לא יכולה שלא לתהות מה בדיוק עושים הגברים באתר הניסויים, והאם החיים המושלמים שהובטחו להם באמת כאלה טובים?!

 

סרט הנעילה –
"השתיקה" (Silent) – סרטו החדש של שמי זרחין ("הכוכבים של שלומי", "אביבה אהובתי"), אחד הבימאים הרגישים והאיכותיים במחוזותינו, הוא סרטו העלילתי השביעי במספר.
בסרטו החדש מככבים ממיטב הכוכבים של המסך הגדול אצלנו: מוריס כהן, לבנה פינקלשטיין, אסתי זקהיים, אושרי כהן, ליאת הר לב, צחי הלוי, לירון בן שלוש ואלי דנקר.
דרמה משפחתית מסוגננת המשלבת מותחן פוליטי מרתק ורלוונטי מאין כמותו לישראל של טרום הבחירות… המתמקדת בחייו של אביהו, איש טלוויזיה עם פה גדול מידי, ההולכים ומסתבכים: אימו הפסיקה לדבר, שקעה בשתיקה מוחלטת והוא לא מצליח להבין מדוע. תלמידו האהוב לשעבר, הופך במפתיע למועמד המוביל בבחירות לראשות הממשלה למרות שאף אחד לא יודע מה יש לו להגיד. הוא לא מתראיין, לא מדבר, לא נואם… פשוט שותק כל הדרך לניצחון – שתיקה המאתגרת את אביהו עד לכדי סיכון משפחתו והקריירה שלו. ובין כל השתיקות, אביהו נע ונד עד לרגע שכולן תתחברנה ותובלנה אותו אל חשבון הנפש הגדול של חייו.

 

ומה ביניהם?

 

מבחר סרטים זוכי פרסים בפסטיבלים החשובים בעולם יוקרנו במסגרות השונות של הפסטיבל, ביניהם :

 

 

קאן 2022

"קירבה" (close) בימוי: לוקאס דונט. זוכה בפרס הגדול של חבר השופטים התחרות בקאן 2022. סרטו החדש של לוקאס דונט ("GIRL") על חברות בין שני ילדים מתבגרים העוברת תהפוכות, מביאה לשיח על נורמטיביות, תמימות כאב ואבל בתוך מארג נופים עוצר נשימה.

 

"שמונה הרים" (The Eight Mountains) בימוי: פליקס ואן חרונינגן ושרלוט פאנדרמירש. זוכה פרס חבר השופטים קאן 2022. עיבוד למסך של ספרו עטור הפרסים של פאולו קונייטי עם סיפור התבגרות בלתי נשכח ומצולם להפליא על ידידות המעמיקה עם השנים, ההפתעות שהחיים מספקים בדרך וההשפעה שיש לטבע בו אנו חיים עלינו.

 

"בערה" (Harka) בימוי: לוטפי נתן. זוכה פרס המשחק במסגרת 'מבט מסוים' בקאן 2022.
דרמה מרגשת ומעוררת מחשבה על משפחתיות, לקיחת אחריות, מסורת והחלטות הרות גורל המתרחשת בטוניס – מולדת 'האביב הערבי' של 2010.

 

ברלין 2022

"אלקראס" ( Alcarràs) בימוי: קרלה סימון. זוכה פרס דוב הזהב לסרט הטוב ביותר ברלין 2022.
דרמה משפחתית שטופת שמש, נבונה ויפה אשר דרך משבר בחווה חקלאית, נבחנת שבריריות התא המשפחתי, תמימות הילדות והקשר שלנו לאדמה תוך מבט חומל וכנה בדרך חיים שעוברת מן העולם.

 

סאנדנס , קרלובי וארי , וונציה , טאלין

"הבית שלנו" (Utama) בימוי: אלחנדרו לואייסה גריסי. זוכה פרס הסרט הטוב ביותר התחרות הבינלאומית סאנדנס 2022.
סרט אליו נחשפתי בפסטיבל אחר שזיכה אותו בפרס הגדול, פסטיבל TIFF ברומניה, והרשים אותי בצילומיו, סיפורו האנושי, מרקם היחסים המשפחתיים המסופר בעדינות, משבר האקלים שמביא להגירת אקלים (נושאים שטרם מטופלים כמו שצריך בקולנוע) והפן הפולקלוריסטי העולה ממנו.

 

"קיץ עם תקווה"  (Summer with Hope) בימוי: סדאף פורוהי. זוכה פרס הסרט הטוב ביותר קרלובי וארי 2022 .
נכתב בהשראת המחזה "השחף" של צ'כוב. הפעם מתרחש לחופי הים הכספי – מה שתורם לסרט נופים בהירים וצילום מרשים בדרמה על רקע חברה מסורתית פטריארכלית הבוחנת את משא הציפיות של דור צעיר, שמתמודד עם חירויות חדשות ולחצי המשפחה.

 

"יום החתונה" (The Wedding Day) סרטו של היוצר הפולני המוערך, ווֹיצ'ך סמז'ובסקי, זוכה פרסי הבמאי הטוב ביותר / התסריט הטוב ביותר טאלין 2021.
תסבוכת משפחתית שלמה הנוסקת דווקא ביום חשוב וחגיגי כל כך ומה שנדמה כסיפור על יחסים ומצבים מעמת, למעשה, את הפולנים עצמם עם הדחקה ושחיתות מוסרית ואותנו – כקהל ישראלי – עם מחלוקות אפשריות וסיטואציות לא פשוטות.

 

סרטים בולטים ומומלצים נוספים:

 

"למצוא את ריצ'רד" (The lost king) סרטו החדש של הבמאי הבריטי האהוב, סטיבן פרירס ("פילומנה", "המלכה"), מספר סיפור אמיתי ומרתק על אישה רגילה במיוחד שהצליחה לעשות מעשה לא רגיל בכלל… בכיכובם של סאלי הוקינס ("צורת המים", "יסמין הכחולה") וסטיב קוגן ("פילומנה", "השמן והרזה"). מגיע  היישר מהבכורה בטורונטו 2022.

 

"מבט מבפנים" (R.M.N) בימוי: כריסטיאן מונג'יו. סרטו החדש של מונג'יו ( 4 חודשים, 3 שבועות ויומיים) מגיע מהתחרות בקאן 2022 עם מספר עלילות משנה כאשר במרכז ההתרחשות – הפעם בטרנסילבניה – אנו נחשפים לאופן בו התושבים המקומיים מתנגדים באלימות להגעתם של מהגרי עבודה אסייתיים.
סרט עם ביקורת חברתית נוקבת על גזענות, זיכרון הסטורי קצר וארוך ולאומנות.
https://bit.ly/3V5EoDj

 

"אשתו של צ'ייקובסקי" (Tchaikovsky's Wife) בבימויו של המאסטר הרוסי קיריל סרברניקוב, מגיע מהתחרות בקאן 2022. דרמה תקופתית אינטליגנטית וחדה אודות טיבה של אובססיה המתרחשת בסנט פטרסבורג של סוף המאה ה-19. אנטונינה מיליוקובה היפה שומעת את המוזיקה של פיוטר צ'ייקובסקי ומתאהבת בו עד מעל לראש. צ'ייקובסקי, מבוגר יותר ואיש העולם, לא מעוניין בה בתחילה, אך בהמשך משתכנע היות ואנטונינה מביאה איתה נדוניה נדיבה וכך הנישואין יוכלו לשים קץ לשמועות לגבי זהותו המינית.
https://bit.ly/3ehFgEj

 

"ארץ האלוהים" (Godland) בימוי: הלינור פלמאסון – סרטו של הבמאי האיסלנדי הוקרן במסגרת 'מבט מסוים' 2022 והפך לאחד המדוברים ולחביב המבקרים.
בשלהי המאה ה-19 נוסע כומר דני צעיר בשם לוקאס לאזור מבודד באיסלנד כדי לבנות כנסייה ולצלם את הנופים והתושבים. בזמן שהוא מפלס את דרכו בארץ הפראית והלא סלחנית, בין נהרות וקרחונים, הוא הולך ומתרחק מן המשימה, האמונה ועקרונות המוסר.
בהחלט כדאי לצפות ולהתפעל !
https://bit.ly/3SMyR2T

 

"הבוס הטוב" (The Good Boss) בימוי: פרננדו לאון דה ארנואה , בכיכובו של חוויר בארדם זוכה פרסי הגויה הספרדי לסרט הטוב ביותר, בימוי, משחק תסריט, עריכה, פס קול.  מועמד ספרד לאוסקר 2021.
שבוע במחיצתו של בוס המעוניין לזכות בתחרות שחשובה לו כאשר מכשולים ואנשים עומדים בדרכו לכבוש את הפסגה המקצועית אליה הוא שואף. בארדם נפלא ועל כתפיו מונח מרבית הסרט.
 

 

"צעירים לנצח" (Forever Young) סרטה החדש של השחקנית והבמאית האיטלקיה-צרפתיה, ולריה ברוני טדסקי, ("חיים משוגעים", "הון אנושי") שהוא בגדר ביוגרפיה חלקית שלה. דרמה קצבית, מתוקה ומפתיעה עם פסקול סוחף ורוח חופש הייחודית לתקופה, המספקת הצצה ייחודית ומרתקת לעולם המשחק והתיאטרון כפי שהוא נראה דרך עיניהם של צעירים מלאי תקווה שכל החיים עוד לפניהם.
https://bit.ly/3CjpxxB

 

"האיש הכי מאושר בעולם" (The happiest man in the world) מגיע לחיפה היישר מהקרנות הבכורה בפסטיבלי ונציה וטורונטו. הסרט הוא דרמה אינטנסיבית, חדת מבט ומסוגננת, עם משחק מצוין ותסריט מושחז על חיפוש אחר אהבה, מהות, קירבה וחמלה.
https://bit.ly/3ftOYU8

 

"גברת האריס נוסעת לפאריז" (Mrs. Harris goes to Paris) דרמה קומית קלילה ומרגשת בכיכובה של לזלי מנוויל ("חוטים נסתרים") המגלמת עובדת ניקיון בלונדון של שנות ה – 50 שמתאהבת עד מעל הראש בשמלה מפוארת של כריסטיאן דיור. היא מחליטה לנסוע בעצמה לפאריס ולרכוש בכל חסכונותיה שמלה שכזו לעצמה. לצידה: לוקאס בראבו (אמילי בפאריס) וג'ייסון אייזקס. קראוד פליזר אמיתי !

 

"האי" (The Island) סרטה השלישי של הבימאית הרומנייה, אנקה דמיאן, המוקרן בפסטיבל, לאחר "מסעה המופלא של מארונה" ו"ההר הקסום". זהו סרט אנימציה מוזיקלי מאתגר, גדוש במעשיות, פיוטיות וסוריאליזם, סרט דק אבחנה, אירוני, מקורי ומלא דמיון, השוזר יחד את רובינזון קרוזו, הנסיך הקטן ומונטי פייתון.
https://bit.ly/3V8HztH

 

"לחיות" (Living) עיבוד יפהפה, מרגש וחכם לאחד הסרטים האהובים והמוערכים בתולדות הקולנוע, "איקירו" של אמן הקולנוע היפני אקירה קורוסאווה, שיצא ב-1952. סיפור אנושי מלא חמלה, עם בימוי חכם ועמוק, משחק נפלא של ביל ניי הוותיק ("מלון מריגולד האקזוטי", "אהבה זה כל הסיפור") והכוכבת העולה, איימי לו ווד ("חינוך מיני").
https://bit.ly/3CeVjuw

 

חיפה דוקו – סרטים תיעודיים בולטים מן העולם

 

"המצעד על רומא" – ( March on Rome ) מארק קאזינס, הבמאי התיעודי הנודע, עוסק הפעם בעליית הפשיזם באיטליה ובהשלכות שלו על אירופה של שנות ה-30. הסרט רחב היריעה ודק האבחנה לוקח אותנו מן המצעד של "החולצות השחורות" מנאפולי לרומא בשנת 1922 ועד לדונלד טראמפמעניין ביותר !

 

"סרג'יו לאונה – האיטלקי שהמציא את אמריקה" (Sergio Leone –L'italiano che inventò l'America) בימוי: פרנצ'סקו זיפל  /  משתתפים: קלינט איסטווד, מרטין סקורסזה, ג'ניפר קונלי, סטיבן ספילברג, קוונטין טרנטינו, רוברט דה נירו, דארן ארונופסקי, דמיאן שאזל ועוד.
הסרט התיעודי שהפיקו בתו ובנו של סרג'יו ליאונה על אביהם (מחווה מרשימה לכשעצמה) מביא את סיפורה של אחת האגדות הגדולות של הקולנוע העולמי. החזון האמנותי הייחודי של סרג'יו לאונה חצה גבולות, יצר את ז'אנר מערבון הספגטי, הפך לחלק משפת הסרטים ושינה את פני הקולנוע הבינלאומי.
הסרט משרטט דיוקן של אדם תרבותי עד מאוד, איש חזון שחי ונשם סרטים מיום שנולד, ומשולבים בו קטעי ארכיון נדירים, אנקדוטות וראיונות עם צוות מרשים עד מאוד של כוכבים. פשוט מרתק !

 

 

במבט אישימסגרת שאצרה פנינה בלייר, נשיאת הכבוד של הפסטיבל, עם ציון עשור למותו הטרגי בתאונת דרכים של תיאו אנגלופולוס, ידיד הפסטיבל. ארבעת הסרטים שיוקרנו לזכרו הם עותקים דיגיטליים חדשים :
"המסע לקיתרה" –( Voyage to Cythera)     יוון 1983
"מגדל הדבורים" – (The Beekeeper)           יוון | צרפת 1986
"נצח ועוד יום" –( Eternity and a Day)         יוון | צרפת|  איטליה 1998
"אבק הזמן" – (The Dust of Time)               יוון 2008

 

 

הסרטים הישראליים בפסטיבל – מוגשים בלינק נפרד. לקריאה – לחצו כאן !

 

 

 

במהלך הפסטיבל תעלנה המלצות צפייה נוספות וסקירה של תוכניות מיוחדות ואירועים מהשטח.

 

צפייה מהנה ומושכלת !